Лешниците – не само вкусни?

0
53

Кой може да устои на лешници? Гледката на покрити с шоколад лешници може да докара всеки любител на шоколада до екстаз! Но ето каква тайна се крие тук: тази сладка, кремава на цвят ядка може не само да гъделичка вкуса ви, но и да бъде много полезна за здравето! Лешниците са може би най-прочути заради тяхното използване в сладкиши, шоколадови трюфели и течен шоколад. Неустоимият вкус на лешник е популярно да се добавя към кафе и ликьори. Лешниковото масло, извлечено от ядките може да се използва за готвене и в ароматерапията.

Лешниците са сладникави и вкусни ядки, принадлежащи към дърветата от семейството Брезови. Това са широколистни дървета с произход Южна Европа и Турция, а в момента се отглеждат по целия свят като важни търговски култури. Страната, която произвежда най-много лешници в света е Турция, следвана от Италия и САЩ.

Лешниците съдържат значителни количества витамини от група В, включително фолиева киселина и витамин B6. Плюс това, те са с най-високо съдържание на фибри от всички ядки и са богат източник на здравословни мазнини. Според едно проучване, лешниците са една от суперхраните с най-голямо съдържание на проантоцианидини. Проучванията показват, проантоцианидините имат антиоксидантни възможности 20 пъти по-мощни от витамин С и 50 пъти по-мощни от витамин Е.

Ето още няколко предимства на тези вкусни ядки:

  1. Сърдечно-съдовата система. Лешницитеса богати наненаситени мазнини, които са полезни за сърцето. Голяма част от тези мазнини е олеиновата киселина, която води до понижаване на „лошия“ холестерол и повишаване на „добрия“. Една чаша лешници съдържа почти половината от препоръчваната дневна доза от магнезий – минерал, който регулира нивата на калций в мускулите. Когато нивата на калций са високи сърцето може да се свива и бие неравномерно. Правилните количества магнезий пазят сърцето от прекомерно свиване чрез насърчаване наздравословни почивки между контракциите.
  2. Превенцияна рак. Изследвания са установили, че съдържанието на витамин Е във вид на алфа-токоферол в лешниците е толкова голямо, че може да намали риска от рак на пикочния мехур наполовина. Освен това, високото съдържание на манган също защитава организма от рак. Манганът е съставна част на антиоксидантен ензим, произвеждан в митохондриите на клетките, който защитава организма от рак.
  3. Мускули.Магнезият играе важна роля в регулирането на количеството  калций, което постъпва в и излиза извън клетките на тялото. Правилното количество калций в правилния момент насърчава съкращаването на мускулите и им позволява да се отпуснат, когато не са необходими. Така се избягват напрежението в мускулите, възпалението, спазмите, крампите и умората. Според едно италианско проучване, по-високите нива на магнезий също увеличават силата на мускулите.
  4. Здрави кости и стави.Лешницитеса богати на манган, минерал, необходим за растежа и здравината на костите. Магнезият в лешниците е много полезен, тъй като около две трети от магнезия в тялото се използва за изграждането на структурата и здравината на скелетната система. Магнезият е основен минерал в състава на костите, и е толкова важен, че тялото складира допълнително магнезий по повърхността на костите, който да се използва в случай на дефицит. Жени в постменопауза често са с дефицит на двата минерала и могат да се възползват отспособностите им за увеличаване плътността на костите и да се борят с остеопорозата.
  5. Нервна система. Нервната системасе нуждае от аминокиселини, за да функционира, а аминокиселините изискват витамин B6. Лешниците са богати на витамин B6. Освен това, витамин В6 е необходим за синтезирането на миелин, изолационната обвивка на нерва, който увеличава скоростта и ефективността на електрическите импулси, което позволява на нервната система да работи оптимално. Нещо повече, витамин B6 е инструмент за синтеза на невротрансмитерите серотонин, мелатонин и епинефрин.
  6. Подобряват храносмилането. Лешниците са богати наманган, който еензимен активатор и катализатор в синтеза на мастни киселини и холестерол. Той също така насърчава обмяната на протеини и въглехидратната обмяна. Високото съдържание на фибри в лешници осигурява добра перисталтика, подпомага контрола на теглото чрез осигуряване на ситост за по-дълго време.
  7. Здравеза кожата. Една чашалешници съдържа 86% от препоръчителната дневна доза на витамин Е. Витамин Е предпазва кожата от вредното въздействие на ултравиолетовите лъчи, което намалява риска от рак на кожата и появата на тъмни петна. Витамин Е е необходим и за запазване на целостта на клетъчните мембрани и предотвратява преждевременното стареене. Той също така предпазва кожата от атаката на вредните свободни радикали. Масажът на лицето с лешниково масло предпазва кожата от изсушаване.
  8. Препоръчителниза вегетарианци. Лешниците съдържат около 15 гр протеин на 100 гр, поради което са добри за вегетарианци и за тези, които искат да намалят приема на животински протеини.
  9. Отличен източник на фолиева киселина. 100 грпресниядки осигуряват 113 мкг фолиева киселина, т.е. около 28% от препоръчителната дневна доза. Фолиевата киселина помага за предотвратяване на мегалобластна анемия и дефекти на невралната тръба при бебета по време на бременноста. Добри новини за бъдещите майки!

Избор и съхранение: Лешниците могат да бъдат на разположение на пазара целогодишно. Те могат да бъдат закупени с или без черупка, обелени или необелени, цели или натрошени, осолени или подсладени и т.н. Ако купувате лешници с черупки, изберете чисти ядки без пукнатини и дупки. Когато купувате сурови ядки без черупка те трябва да имат жълто-кафяв цвят и да се чувстват тежки в ръката. Не трябва да имат повърхностни пукнатини, плесени, петна и мирис на гранясало.

За да се запазят в най-добро състояние, ядките се съхраняват в херметически затворена кутия в хладилник или фризер. Могат да бъдат съхранявани в хладилник за срок до четири месеца и да се замразят за срок до 6 месеца. Извадете ядките и ги изчакайте да достигнат стайна температура преди консумиране.

Начини да включите лешници в диетата си: Едно от най-големите предимства на лешниците е, че те могат да се консумират сурови, без никакви добавки. Суровите лешници са по-добрата алтернатива на печени такива, тъй като запазват качествата на хранителните вещества, намиращи се в тях. Можете да смелите лешници с мляко и плодове, за да си направите вкусно смути. Поръсете грубо нарязани лешници върху вашата зърнена закуска. Въпреки това, ако не ви харесва вкуса на суровите ядки, можете да ги запечете във фурната.

Обичате ли лешници? Сурови или печени ги предпочитате? Имате ли някакви специални лешникови рецепти, които да споделите с нас?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here