Да консумираме ли ориз?

0
455
Ако знаехте, че в храната ви има арсен, щяхте ли да я консумирате? А бихте ли я дали на децата си?
Неотдавна, Consumer Reports Magazine издаде своя анализ на нивата на арсен в оризови продукти и резултатите са обезпокоителни:
1. В популярни оризови продукти, включително бял ориз, кафяв ориз, органичен ориз за бебета и оризови зърнени закуски, е открито съдържание на арсен, който е мощен канцероген, а също може да бъде вреден за развитието на мозъка на детето. В почти всеки тестван продукт са открити измерими количества на общото количество арсен в двете му форми. Намерени са значителни нива на неорганичен арсен, който е канцерогенен, в почти всяка категория продукти, заедно с органичен арсен, който е по-малко токсичен, но все пак вреден.
2. Проучването не само установява значително количество арсен в много оризови продукти на пазара, но също така и че нивата на арсен в кръвта директно се увеличават с по-голяма консумация на ориз.
3. От тестваните продукти няколко са съдържали количество по-голямо от допустимото от EPA като безопасно за възрастни.
Притеснително е, че много от тези съдържащи арсен оризови продукти се продават на бебета и деца като „здравословни храни“, а децата са много по-податливи на опасните въздействия на арсена. Проучванията показват, че излагането на високи нива на арсен по време на детството са свързани с невроповеденчески проблеми, както и рак на белия дроб и развитие на болестта на късен етап от живота. Това означава, че родителите трябва да бъдат особено внимателни.
Много хора консумират бял ориз като „безопасен“ въглехидрат. В действителност, оризът често се препоръчва като компонент на един напълно здравословен и пълноценен хранителен режим. Но ето че сега, има нов проблем с консумацията на ориз, който няма нищо общо с въглехидратите. Означава ли това, че трябва да се изключим орзиа изцяло от менюто си?
Белият ориз може да бъде „безопасен“ въглехидрат.
Не е необходимо да се елиминира напълно ориза от диетата. Много от тестваните оризови продукти, имат сравнително ниски нива на арсен, и в контекста на консумиране няколко пъти на седмица от един възрастен, вероятно не е проблем. Бременните жени могат да бъдат предпазливи относно приема на ориз и да сведат до минимум експозицията на арсен, за да защитят развитието на плода. Заменянето на ориза с друг източник на въглехидрати, по време на бременност би било разумно.
Ето някои начини за намаляване на приема на арсен:
1. Изберете подходящия ориз. Не всички сортове ориз съдържат високи нива на арсен. Басмати (специално от Индия, Калифорния или Пакистан) и ориз Жасмин съдържат значително по-малко арсен, отколкото други видове ориз.
2. Изплакнете ориза. Изплакването на ориза преди готвене може да намали съдържанието на арсен с 30 на сто.
3. Варенето в голямо количество вода може да помогне за значително намаляване на съдържанието на арсен.
Така че, ако искате да запазите белия ориз, като част от вашата диета, търсете безопасна марка и изплаквайте добре ориза преди готвене в голямо количество вода. Това трябва да бъде достатъчно, за да направи ориза безопасна храна за ядене в умерени количества.
Кафявият ориз не е здравословна храна!
Кафявият ориз, има значително по-голямо количество арсен от белия ориз и трябва да се избягва или консумира рядко. Някои от тестваните марки кафяв ориз, съдържали повече от 50% над безопасната граница на порция, а някои дори са имали почти два пъти повече от безопасната граница. Имайте предвид, че някои от най-големите „нарушители” за съдържание на арсен, са изработени от кафяв ориз: преработени продукти като сироп от кафяв ориз, макаронени изделия от кафяв ориз, оризови торти и чипс от кафяв ориз. Тези преработени продукти обикновено се консумират от тези, спазващи една „здравословна“ пълнозърнеста диета или диета без глутен, но те явно представляват значителен риск от „натоварване” с арсен, особено, ако човек яде повече от една порция на ден. Очевидно, кафявият ориз не е храна, която трябва да бъде хранителна суровина, нито дори да се яде редовно.
Освен с по-високо съдържание на арсен, има и други причини да се избягва кафяв ориз. Той е по-трудносмилаем и усвояването на хранителните вещества отстъпва на белия ориз, поради съдържанието на фитати в оризовите трици. Въпреки по-високо съдържание на хранителни вещества в кафявия ориз в сравнение с белия, анти-хранителните вещества, присъстващи в кафявия ориз намаляват бионаличността на всички витамини и минерали, които присъстват. Накратко, кафявият ориз не е здравословна храна поради най-различни причини, и по-високото съдържание на арсен е просто още една причина, за да се избегнете неговата консумация.
Никоя храна не е напълно безопасна и без някаква степен на риск от замърсяване. Така че, докато оризът може да допринесе за небезопасни нива на арсен, то със сигурност той не е единственият източник на арсен в нашата диета, и ние трябва да бъдем предпазливи при демонизирането на тази храна.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here