Глутенова непоносимост: Симптоми и диагностика, здравословни алтернативи на глутена в храната от ежедневието ни

0
508

Глутеновата непоносимост е медицинско състояние, при което имунната система на човека реагира негативно на глутена, който е протеин, съдържащ се във много видове зърнени храни, като пшеница, ечемик и ръж. Това може да доведе до различни симптоми и проблеми със здравето. В тази статия ще разгледаме симптомите и диагностика на глутеновата непоносимост, както и здравословни алтернативи на глутена в храната.

 

Симптоми на глутенова непоносимост

 

Симптомите на глутеновата непоносимост могат да варират значително от човек на човек, но най-често включват:

 

  • Болки в стомаха
  • Диария
  • Запек
  • Отделяне на газове
  • Надуване
  • Нервност
  • Умора

Намалена концентрация

Други възможни симптоми могат да включват кожни проблеми, като екзема, дерматит, усещане за болка в мускулите и ставите, главоболие и депресия.

 

Диагностика на глутенова непоносимост

 

Ако имате симптоми на глутенова непоносимост, лекарят ви може да ви препоръча да направите кръвен тест за антитела IgA и IgG, които се произвеждат от имунната система в реакция на глутена. Ако резултатите на теста са положителни, лекарят ви може да ви препоръча да направите биопсия на тънката черва, за да се потвърди диагнозата.

 

Здравословни алтернативи на глутена в храната

 

Ако сте диагностицирани с глутенова непоносимост, трябва да избягвате храни, които съдържат глутен. Това включва пшеница, ечемик и ръж. Но не трябва да се тревожите, защото има много здравословни алтернативи на глутена в храната. Ето някои от тях:

 

  • Ориз – Оризът е отличен заместител на глутена. Той е вкусен и може да се използва в много ястия, като супи, салати и т.н.

 

  • Киноа – Киноа е растение, което се отглежда в Южна Америка. Той е богат на протеини и е отличен източник на фибри.

 

  • Амарант – Амарантът е растение, което се отглежда в Централна и Южна Америка. Той е богат на протеини и е отличен източник на желязо и калций.

 

  • Кокосово брашно – Кокосовото брашно е направено от сушени кокосови ядки и е безглутеново. То е богато на фибри, протеини и здравословни мазнини.

 

  • Лебедов ориз – Лебедовият ориз е богат на протеини и е безглутенов. Той може да се използва в различни ястия, като супи, салати и пилешки ястия.

 

  • Бобови и зърнени култури – Бобовите и зърнените култури, като на пример чичо-боб, леща и грах, също са безглутенови и могат да се използват в много ястия.

 

В заключение, глутеновата непоносимост може да предизвика много проблеми със здравето, но също така има много здравословни алтернативи на глутена в храната. Ако имате симптоми на глутенова непоносимост, трябва да се консултирате с лекар, който да ви даде точна диагноза и да ви препоръча подходяща диета.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here